Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Matematikdidaktik i förskolan
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Matematikdidaktik i förskolan
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Matematikdidaktik i förskolan
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Matematikdidaktik i...
  3. Litteraturlista

Matematikdidaktik i förskolan
7,5 hp

Kurskod: FL560U

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2024-02-02. Giltig från och med 2024-09-02.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()

Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Mathematics didactics in preschool

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red.) (2015), De yngsta barnens matematik. 1 upplagan. Stockholm: Liber (196 s).

  • Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018), Matematikundervisning i förskolan: att se världen i ljuset av matematik. 1 upplagan. Stockholm: Natur & Kultur (273 s).

  • Heiberg Solem, Ida, Reikerås, Lie & Kirsti, Elin (2004), Det matematiska barnet. Stockholm: Natur och kultur (344 s).

  • Helenius, Ola, Johansson, Maria L., Lange, Troels, Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020), Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn. 2 upplagan. Malmö: Gleerups (176 s).

  • Palmer, Anna, Unga, Johanna & Hultman, Karin (red.) (2017), Svindlande matematik: Estetik, lek och utforskande i förskolan. 1 upplagan. Malmö: Gleerups (160 s).

  • Palmér, Hanna & Van Bommel, Jorryt (2019), Problemlösning som utgångspunkt: matematikundervisning i förskoleklass. 2 upplagan. Stockholm: Liber (125 s).

  • Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se

Forskningsartiklar och stencilmaterial om högst 100 sidor tillkommer.

Kortadress: www.hkr.se/kfl560u

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025